poniedziałek, 19 maja 2014

W piątek w Sali Kryształowej Hotelu Europejskiego odbyła się konferencja zorganizowana przez Akademię RodziceMalucha.pl. Jest to projekt skierowany do rodziców dzieci w wieku 1-3. W ramach Akademii organizowane są cykliczne konferencje w różnych miastach Polski. 
Terminy kolejnych spotkań można sprawdzić tutaj. Udział jest bezpłatny, wystarczy tylko się zarejestrować.

                                       

Tematyka zapowiadała się całkiem interesująco. Czy dowiedziałam się czegoś nowego? Chyba nie, raczej miałam możliwość spojrzeć na niektóre sprawy trochę z innego punktu widzenia, uświadomiłam sobie, że nie wszystkie problemy są problemami, a nawet  mogą być sukcesami rozwojowymi, miałam okazję do rozmowy z Pawłem Zawitkowskim, dostałam tonę ulotek i kilka fajnych gadżetów, a także spędziłam miło czas z moją Siostrą.

1.
Konferencja rozpoczęła się od "ukrytej promocji" firmy PZU pod hasłem "Jaką przyszłość wyobrażasz sobie dla swojego dziecka". Uzupełnialiśmy książeczkę z pytaniami typu: "Kim Twoje dziecko będzie w przyszłości? Czy będzie nosiło aparat na zębach, okulary? Czy będzie podróżować? itp. Z każdą kolejną stroną Pan informował nas o kosztach tych inwestycji. Miały być niby miło i niby śmiesznie?! Ale jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze! Morał z tego taki, że Twoje dziecko będzie w przyszłości potrzebowało grubej kasy, aby przetrwać dlatego załóż mu polisę w PZU :) Jak dla mnie niepotrzebnie stracone 15 min - książeczkę mogłabym wypełnić sobie w domu, a ten czas mógł być poświęcony choćby na temat odżywiania małych dzieci, którego mi zabrakło.

2.
Kolejnym ekspertem była Pani psycholog Agnieszka Stein, która opowiadała o tym co pomaga rodzicom 
w byciu dobrymi rodzicami. Poniżej kilka luźnych myśli, które udało mi się odnotować:
  • Jeśli człowiek troszczy się o swoje potrzeby, jest mu tym samym łatwiej zadbać o dziecko.
  • Jak człowiek ma jakąś trudność jako rodzic to powinien znaleźć osobę, która takiego problemu nie ma i która wyłącznie go wysłucha - bez radzenia, moralizowania, współczucia. 
  • Trzeba zdać sobie sprawę na jakim etapie rozwojowym jest nasze dziecko. Być może nie jest wstanie zrobić/zrozumieć pewnych rzeczy nie dlatego, że jest niegrzeczne, złośliwe, nieposłuszne - może po prostu nie jest jeszcze na to gotowe.
  • Poczucie bezpieczeństwa dziecka budujemy na fundamencie naszej otwartości emocjonalnej, tzn. jesteśmy gotowi do pomocy, w każdym momencie, w którym nasze dziecko tego potrzebuje. Wspieramy, przytulamy, rozmawiamy, bądżmy - tylko tyle, a tak wiele znaczy.
  • Na koniec fajna myśl, o której warto pamiętać: "U małego dziecka to jest tak jakby w samochodzie działał gaz, a hamulec już nie bardzo" :-)  
3. 
Dr n med. Hanna Czajka pracująca w Poradni Chorób Zakaźnych Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala Dziecięcego im. św. Ludwika w Krakowie przekonywała do tego, że szczepienia są niezwykle ważne, zarówno dla naszych dzieci, jak i dla społeczeństwa w ogóle. Przekazała kilka danych statystycznych dotyczących zmniejszenia zapadalności na niektóre choroby i namawiała do szczepień przeciwko ospie i meningokokom. Brakowało mi trochę podczas wystąpienia Pani Doktor informacji praktycznych z punktu widzenia rodzica, np. czy można jakoś przygotować dziecko do szczepienia, co zrobić gdy pojawi się odczyn poszczepienny, czego się wystrzegać, na co uważać. Tego zabrakło - statystyka mnie specjalnie nie interesuje. 

4.
Na tą część spotkania czekała zapewne największa liczba osób, także ja - sam Paweł Zawitkowski, fizjoterapeuta, autor książek "Mamo, tato, co Ty na to? O opiece, pielęgnacji i rozwoju małego dziecka. Podczas swojego wystąpienia pokazał sposoby bezpiecznego "przekazywania dziecka z rąk do rąk", opowiedział o tym jakie powinniśmy wybierać buty dla naszych dzieci, rekomendując jednocześnie Attipasy, o których pisałam w tej notce.  
Zwrócił uwagę na to, że trzeba dziecko od początku adaptować do życia, dając mu przestrzeń do samorealizacji, zwracając jednocześnie uwagę na sygnały jakie dziecko do nas wysyła, nie robić niczego na siłę bo tak nam kazał zrobić jakiś poradnik.
Odpowiadał również w międzyczasie na pytania, które rodziły się w głowach słuchaczy. 
Podczas przerwy i po zakończeniu można było do niego podejść i porozmawiać na temat nurtujących nas spraw.

5. 
Po przerwie psycholog, Katarzyna Wnęk przestrzegała nas przed "przydeptywaniem małych skrzydeł". 
Kilka uchwyconych myśli:
  • Dajmy dzieciom przestrzeń do nauki, ale wspierajmy je w tym.
  • Nie wyśmiewajmy się z ich łez, nie ujmujmy ich ważności, ale starajmy się zrozumieć, przytulajmy. Nie mówmy "Duże dzieci nie płaczą!", nie każmy im się wstydzić chwili słabości.
  • Pozwólmy dzieciom się bać, ale dodajmy im otuchy ("To nic złego, że się boisz iść do dentysty. Ja też się bałem jak byłem mniejszy. Wejdziemy do gabinetu razem, ja będę Cię trzymać za rękę! Wszystko będzie dobrze"
  • Bądźmy szczerzy, nie kłammy, że nie będzie bolało - jeśli będzie. Przygotowujmy na to co je czeka.
  • Chwalmy, upatrujmy się tych dobrych cech. Nie mówmy o negatywach, trudnościach do innych ludzi, gdy dziecko jest obok. Budujmy w nim poczucie własnej wartości.
  • Nie porównujmy z rówieśnikami. Każde dziecko rozwija się we właściwym sobie tempie.
6. 
Ostatnim punktem programu był panel dyskusyjny: Jak sprawić, by dziecko i rodzice mogli wyspać się
w nocy? 
Chyba nie ma czego przytaczać, żadna istotna rada nie padła :)

Podczas konferencji były losowane trzy osoby, które otrzymały nagrody. Pierwsza i druga osoba - po dwie książki, natomiast trzecia osoba książkę i chustę ufundowaną przez LennyLamb. Tym szczęśliwcem
i jednocześnie posiadaczem chusty i książki okazała się moja Siostra! ale szczęściara!! :)

Na koniec coś miłego - dostałam kupon rabatowy na zakup produktów LennyLamb. Podaruję go pierwszej chętnej osobie, która zostawi adres swojego maila w komentarzu.

Pozdrawiam

Zdjęcia pochodzą ze stony: http://rodzicemalucha.pl/warsztaty-i-konferencje/akademia-rodzicemalucha-pl-w-krakowie

Moja Siostra + Ja
Paweł Zawitkowski



Paweł Zawitkowski tłumaczy dlaczego siedzenie "po turecku" jest niezdrowe! Powodów kilka :)




2 komentarze:

  1. Gdybyś słyszała o najbliższych jakiś konferencjach tego typu w Krakowie to daj informację:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz i pozdrawiam!