piątek, 3 października 2014

Istnieje przeświadczenie, że niemowlęta, zwłaszcza w pierwszych miesiącach życia - są bezbronne, a jedyne co robią to śpią, płaczą, jedzą i robią kupę. Nie można temu oczywiście zaprzeczyć, ale przy okazji zapominamy, że dzieci mają biologiczną potrzebę i pragnienie uczenia się. Są bardzo mądre, wiele wiedzą i rozumieją.  Dlatego też im więcej stymulujących doświadczeń im dostarczamy, tym korzystniej wpłynie to na funkcjonowanie ich mózgu.

Mądre niemowlaki nie potrzebują drogich zabawek. Pamiętaj, że najlepszą zabawką dla dziecka są jego rodzice.
Nie ograniczaj swojej aktywności jedynie do pielęgnacji, usypiania, karmienia i włączenia karuzeli nad łóżeczkiem. Baw się i zajmuj dzieckiem tak często jak to możliwe. Twoje dziecko polubi pewne zabawy bardziej niż inne, powtarzajcie je, bo to rozwija. Okazuj dziecku miłość i zaangażowanie, mów spokojnym tonem pełnym uczucia, przytulaj, głaszcz i buziaczkuj. Dużo mów do dziecka, moduluj głos, opisuj co robisz, opowiadaj co widzisz, śpiewaj piosenki (o rozwijaniu mowy przeczytacie tutaj). Daj odkryć różne tekstury
i temperatury. Czytaj książeczki, oglądaj z dzieckiem obrazki (o pracy z obrazkiem przeczytacie tutaj). Reaguj na jego płacz, tak szybko jak to możliwe - da to dziecku poczucie bezpieczeństwa. Spaceruj  z dzieckiem, pokazuj różne miejsca, zwłaszcza najbliższe otoczenie. Gdy dziecko daje Ci do zrozumienia, że ma już dość zabawy - przerwij ją, nie rób niczego na siłę!

Przestawię Wam kila pomysłów na zabawy z niemowlakiem od narodzin do trzeciego miesiąca życia. Podczas kolejnych tygodni, zaproponuję Wam zabawy ze starszymi niemowlakami. Zapraszam do śledzenia bloga!
Do rzeczy:

ZABAWY Z NIEMOWLAKIEM OD NARODZIN DO TRZECIEGO MIESIĄCA ŻYCIA:

1. Gdzie jest chusteczka?
  • Pokaż dziecku rozłożoną kolorową chusteczkę. 
  • Powoli pomachaj nią i mów do dziecka, jaka jest kolorowa.
  • Gdy upewnisz się, że maluch patrzy na chusteczkę, przesuń ją w jedną stronę, a następnie w drugą,
    by dziecko wodziło za nią oczami.
2. Rowerek
  • Połóż dziecko na plecach i przesuwaj jego nogi, jakby jechało na rowerku. 
  • Nigdy nie rób tego na siłę!
  • W miarę poruszania nóżkami dziecka mów wierszyk albo śpiewaj piosenkę np. 
Był sobie raz rowerek. 
Pojechał na spacerek.
A na rowerku ty!

3. Chodzi lisek koło drogi
  • Połóż dziecko na plecach i weź w dłonie jego stopy.
  • Poruszaj nóżkami dziecka w przód i tył, a potem po okręgu.
  • Poruszaj nóżkami malca, zaśpiewaj piosenkę:
Chodzi lisek koło drogi,
już zmęczyły mu się nogi,
Chodzi lisek koło dróżki, 
Całuję wszystkie paluszki.
  • Po ostatniej linijce, pocałuj kolejno wszystkie palce u nóg dziecka. 
4. W górę i w dół po plecach 
  • Ułóż dziecko na podłodze na plecach.
  • Przeturlaj małą, miękką piłką wzdłuż całego ciała, z góry na dół.
  • Przełóż dziecko na brzuszek i przeturlaj piłkę wzdłuż pleców niemowlęcia.
  • Możesz również turlać piłkę ruchami okrężnymi zarówno po plecach, jak i po brzuszku.
5. Piosenka z pokazywaniem
  • Mów wierszyk lub śpiewaj piosenkę na dowolną melodię.
  • Dotykaj wymienianych części ciała.
Ręce do machania
Nogi do skakania
Palce do liczenia
Zęby do mycia. 
Głowa do kiwania
Uszy do słuchania
Oczy do mrugania
Usta do śpiewania.

6. Sroczka kaszkę warzyła
  • Powiedz wierszyk:
Tu sroczka kaszkę ważyła (postukaj w wewnętrzną część dłoni dziecka)
Temu dała na łyżeczce (przytrzymaj i pocałuj kciuk)
Temu dała na miseczce (przytrzymaj i pocałuj palec wskazujący)
Temu dała na spodeczku (przytrzymaj i pocałuj palec środkowy)
Temu dała do kubeczka (przytrzymaj i pocałuj palec serdeczny)
A najmniejszemu nic nie dała (przytrzymaj i pocałuj najmniejszy palec)
tylko frrrrrr poleciała. (pokaż jak odlatuje sroczka)

7. Grzechotanie

  • Podnieś grzechotkę w taki sposób, by dziecko ją widziało i zagrzechocz.
  • Zaśpiewaj piosenkę, grzechocząc w jej rytm.
  • Umieść grzechotkę w rączce dziecka i znów zaśpiewaj.
  • Upewnij się, że Twoje dziecko patrzy na grzechotkę i przesuwaj w różne miejsca pokoju. Patrz, jak maluch odwraca się w stronę, z której dobiega dźwięk.
8. Kto to?
  • Usadź dziecko w foteliku/leżaczku i usiądź naprzeciwko.
  • Nałóż na głowę jakieś nakrycie np. czapkę.
  • Zdejmuj czapkę i powiedz: "Popatrz, to mama!". Powtórz.
  • Nachyl się nad dzieckiem i sprawdź, czy będzie chciało ściągnąć Ci czapkę z głowy.
9. Doświadczenia zmysłowe
  • Pocieraj ręce dziecka różnymi materiałami (np. satyna, wełna, frotte).
  • Dostarczaj dziecku interesujących przedmiotów, które będzie mogło dotykać.
  • Kieruj rączką niemowlęcia, by mogło poczuć dotyk przedmiotów codziennego użytku, np. miłych
    w dotyku kocyków, zimnych metalowych miseczek, wilgotnych ręczników.
10. Świat zapachów
  • Zmysł węchu niemowlęcia jest dobrze rozwinięty już od narodzenia. W ciągu kilku godzin po porodzie, niemowlęta reagują podobnie jak dorośli na rozmaite zapachy. Np. podobno noworodki preferują
    i uśmiechają się, kiedy poczują zapach bananowy lub waniliowy.
  • Niemowlęta świetnie rozpoznają znajome im zapachy, np. swojej mamy.
  • Reakcja Twojego dziecka na zapachy pomoże Ci odkryć, jakie aromaty preferuje, Zauważ czy dziecko
    w reakcji na dany zapach uśmiecha się czy odwraca głowę.
  • Wykorzystaj ulubione zapachy dziecka, aby chętniej zaangażować je w zabawę. Jeśli zabawka pachnie przyjemnie dla dziecka, wówczas będzie chciało ją dotknąć, pochwycić.

Fajnie jeśli tych kilka zabaw zainspiruje Was do aktywizowania swojego dziecka, podczas gdy właśnie jest wyspane i najedzone! 
Miłej zabawy! 

Bibliografia: 1, 2, 3

1 komentarze:

  1. Bardzo przydatne! Ciekawe podejście. Czy Wam też się podoba artykuł i co więcej wykorzystuje którąś zabawę:) !!!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz i pozdrawiam!